Skovrejsning

Holbæk Kommune ønsker at der rejses mere skov. Der er der mange gode grunde til at rejse skov. Skov kan bidrage positivt til klima, biodiversitet, rent grundvand og folkesundhed m.m. Der kan også være gode grunde til at rejse skov som f.eks. at det kan forøge herlighedsværdien og dermed gensalgsværdien på en ejendom. Skov kan forbedre tilværelsen og samfundet, både i det helt store og det helt lille perspektiv. Der er således udpeget store arealer hvor der ønskes mere skov.

Der er dog også områder, hvor andre interesser kan veje tungere end ønsket om skovrejsning. Det kan være områder hvor det på grund af kulturhistoriske eller landskabelige interesser er hensigtsmæssigt at holde området fri for skov. 

Statisk kort

Bemærkninger til retningslinjer

Der er flere hensigter med at få rejst mere skov i Holbæk Kommune.

Skovrejsning udgør en effektiv beskyttelse af grundvandet, og derfor ønskes der særligt indenfor områder med drikkevandsinteresser skovrejsning. 

Herudover optager og lagrer træer og skove CO2 via fotosyntese. Derfor vil skovrejsning medføre en reduktion i CO2 udledningen, og således have en betydelig positiv effekt i forhold til klimaet.

I Holbæk Kommunes klimaplan (Holbæk 2050) er målsætningen, at der rejses mindst 500 ha ny skov inden 2030. Målsætningen svarer til, at ca. 1,5% det nuværende landbrugsareal omlægges til skov. Frem mod 2050 skal der ifølge klimaplanen rejses yderligere mindst 2.900 ha ny skov. 

For at rejse ny skov kræver det at grundejer er villig til at bruge arealerne til formålet. Ofte er det landbrugsjord der bliver omlagt til skov og det kan gavne både biodiversitet og klimaet. Der er flere nationale tilskuds- og støtte ordninger, både offentlige og private, der kan bidrage økonomisk til en skovrejsning. Der er løsninger, hvor en meget stor del af omkostningen ved skovrejsning kan blive dækket.  Holbæk Kommune fortæller gerne om de forskellige muligheder for betalt skovrejsning til private lodsejere, og faciliterer kommunikationen mellem de forskellige interessenter ved opkøb og omlægning til skovarealer. Kommunen arbejder også selv for at rejse skov på egne arealer. Hvis du vil vide mere om muligheden for at rejse skov, så kontakt Holbæk Kommune - se information i infoboksen til højre.

Det er vigtigt at bemærke, at kommuneplanen ikke indeholder handlepligt for grundejer. Det er således fuldstændigt op til den enkelte grundejer, om der skal rejses skov indenfor de udpegede områder.

Sekundære skovrejsningsområder

Der er dog også områder, hvor der umiddelbart er andre arealhensyn der vejer tungere end ønsket om skovrejsning. Disse områder er udpeget som sekundære skovrejsningsområder. Det drejer sig om:

  • Områder der er udlagt til byudvikling, infrastruktur eller tekniske anlæg
  • Arealer der er omfattet af Naturbeskyttelseslovens å-beskyttelseslinje og fortidsmindebeskyttelseslinje (skovrejsning indenfor disse områder vil forudsætte en dispensation fra Naturbeskyttelsesloven)
  • Lavbundsarealer der ønskes genoprettet som vådområder (for ikke at forhindre etablering af vådområder er det vigtigt at der ikke rejses skov og dermed pålægges fredsskovpligt på områderne, da det vil forhindre en vådgøring)
  • Områder, hvor det af hensyn til landskabelige eller kulturhistoriske hensyn er vigtigt at arealet fastholdes med en åben karakter. Det kan f.eks. være for at beskytte udsigter.
  • Kirkeomgivelser, hvor indsigt og udsigt fra kirken er vigtig i forhold til kirkens kulturhistoriske betydning i landskabet. 
  • Fredede områder

Ved ansøgning om skovrejsning indenfor de sekundære skovrejsningsområder, gives der mulighed for dette medmindre væsentlige forhold taler imod. Administrationen vil vurdere det konkrete skovrejsningsprojekt i forhold til de øvrige interesser i området. Herunder kan administrationen også lægge vægt på særlige forhold som f.eks. at skovrejsning medvirker til at sikre grundvandsinteressen.

Definitionen på skov

Skovplantning defineres som beplantninger, der inden for et rimeligt tidsrum vil danne skov af højstammede træer. Som udgangspunkt betragtes sådanne plantninger dog kun som skov, når de er større end 0,5 ha. Læhegn, med en bredde på under 20 meter, betragtes heller ikke som skov. Dyrkning af pyntegrønt og juletræer i kort omdrift samt energiafgrøder i kort omdrift anses ikke som skovplantning. Man skal dog være opmærksom på, at pyntegrønt og juletræer, som ikke holdes i en kort omdrift, og energiafgrøder af vedtypen, som høstes med et længere mellemrum end 5 år, vil blive betragtet som skov. Sådanne plantninger er ikke tilladt inden for områder hvor skovrejsning er uønsket, og kommunen kan kræve plantningerne fældet. Skovplantninger, som etableres ved selvsåning, er ikke omfattet af forbuddet mod skovplantning.

Retningslinjer

Retningslinjer knyttet til områder udpeget på kort

4.5.1 På kort er udpeget Primære skovrejsningsområder, der er områder der ønskes tilplantet med skov eller på anden måde indgå i en skovplantning.

4.5.2 På kort er der udpeget Sekundære skovrejsningsområder. Indenfor disse områder kan der efter en konkret vurdering meddeles tilladelse til skovrejsning hvis det kan ske uden at forringe kulturhistoriske, landskabelige eller andre beskyttelseshensyn væsentligt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Få mere information her:

Du kan læse mere om mulighederne for skovrejsning på kommunens hjemmeside.  

Se kommuneplanens afsnit om grundvand her.