Opstilling af vindmøller forudsætter en konkret fysisk planlægning, herunder bl.a. at det konkrete område er udpeget i kommuneplanen og at der er vedtaget retningslinjer herfor. Undtagelsen er opstilling af enkeltstående husstandsvindmøller, der placeres i nærhed til eksisterende bebyggelse, samt småmøller.
Retningslinjer
Retningslinjer knyttet til områder udpeget på kort
Retningslinjer for opstilling af store vindmøller
5.1.1 Der er udpeget interesseområder (primære og sekundære positivområder) for placering af store vindmøller. De udpegede interesseområder er de områder der umiddelbart er vurderet egnet til opstilling af vindmøller med en totalhøjde på henholdsvis op til 150, 180 og 200 meter. Det forudsætter dog yderligere undersøgelser og vurderinger før der kan tages endelig stilling.
5.1.2 For vindmøller med en anden totalhøjde end de nævnte i retningslinje 5.1.1, justeres udpegningerne. Dog skal mindste afstanden på 4 x totalhøjden til boliger altid overholdes.
Retningslinjer for udskiftning af eksisterende vindmøller
5.1.3 Uden for de udpegede interesseområder for store vindmøller kan eksisterende vindmøller udskiftes.
Udskiftning kræver en nærmere vurdering og eventuel planlægning. Udskiftning eller ombygning kan endvidere kun ske under forudsætning af:
- at møllernes placering ikke ændres væsentligt,
- at generatorskifte mv. ikke giver anledning til et forøget støjniveau.
Generelle retningslinjer for store vindmøller
5.1.4 Store vindmøller i et interesseområde for store vindmøller skal placeres på en ret linje eller i et let opfatteligt geometrisk mønster med lige stor afstand imellem møllerne. Retningslinjen gælder ikke, hvis en VVM-redegørelse kan dokumentere, at en anden indbyrdes afstand er nødvendig eller hensigtsmæssig.
5.1.5 Vindmøller må som udgangspunkt ikke opstilles nærmere veje end 1 gange vindmøllens totalhøjde. I konkrete tilfælde kan det være nødvendigt at fastlægge en mindsteafstand til en vej på 1,7 gange vindmøllens totalhøjde.
5.1.6 Vindmøller må som udgangspunkt ikke opstilles nærmere jernbaner end 1 gange vindmøllens totalhøjde. I konkrete tilfælde kan det være nødvendigt at fastlægge en mindsteafstand til en jernbane på 1,7 gange vindmøllens totalhøjde.
5.1.7 Vindmøller må som udgangspunkt ikke opstilles nærmere overordnede naturgasledninger eller deklarationsarealer for højspændingsledninger end to gange møllens totalhøjde.
5.1.8 I områder, hvor der er overordnede radiokædeforbindelser, eller hvor maritime radioanlæg er placeret, vil tilladelse til opstilling af vindmøller bero på en konkret vurdering af, om møllerne kan forstyrre forbindelsen.
Udseende
5.1.9 Store vindmøller i interesseområderne skal etableres med horisontal aksel.
5.1.10 Store vindmøller inden for samme interesseområde for store vindmøller skal være ens med hensyn til størrelse, udseende, materialevalg, omløbsretning og omdrejningstal samt være 3-bladet.
5.1.11 Der må ikke være reklamer eller logo på vindmøller.
5.1.12 Mølletårne og vinger skal farvesættes med samme lysegrå farve og udføres med ikke reflekterende overflader. Retningslinjen gælder ikke, hvis en VVM-redegørelse kan dokumentere, at en anden farve end lysegrå er mere hensigtsmæssig i forhold til at reducerer vindmøllernes fremtoning i landskabet.
5.1.13 Ved nedtagning af vindmøller skal tilhørende fundamenter og veje fjernes til 1 meter under terræn.
5.1.14 Sendeudstyr til radio- og telekommunikation kan anbringes i vindmølletårne, hvis det ikke er synligt.
Vejadgang og omformerstationer
5.1.15 Anlæg af veje til opstilling og servicering af vindmøllerne skal ske under hensyntagen til områdets jordbrugsmæssige anvendelse. Vejene skal så vidt muligt anlægges langs naturlige skel i landskabet.
5.1.16 Omformerstationer til vindmøllerne skal så vidt muligt placeres i tilknytning til anden bebyggelse i områder eller alternativt, så de indpasses i landskabet.
Retningslinjer vedrørende husstandsmøller og småmøller (mini- og micromøller)
5.1.17 En husstandsvindmølle og småmølle skal placeres i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg på egen grund og som udgangspunkt mindst 250 m. fra nabobeboelser.
Bemærkninger til retningslinjer for store vindmøller
Planlægning og tilladelser
Opstilling af vindmøller forudsætter en konkret fysisk planlægning, herunder bl.a. at det konkrete område er udpeget i kommuneplanen og at der er vedtaget retningslinjer herfor. Undtagelsen er opstilling af enkeltstående husstandsvindmøller, der placeres i nærhed til eksisterende bebyggelse, samt småmøller.
Opstilling af nye vindmøller og udskiftning af gamle vindmøller er omfattet af Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM). Der skal derfor altid gennemføres undersøgelser i henhold til kravene i bekendtgørelsen. De konkrete projekter forudsætter ofte udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport.
Opstilling af store vindmøller forudsætter desuden, at der er fastlagt en konkret kommuneplanramme og udarbejdet en lokalplan for det enkelte område. Det gælder som udgangspunkt også for udskiftning af eksisterende vindmøller. I forbindelse med denne planlægning skal der tages stilling til om der skal udarbejdes en miljørapport.
Interesseområder for store vindmøller
Kortet viser primære og sekundære positivområder for placering af vindmøller med en totalhøjde på 150, 180 og 200 meter. Ved vindmøller med en anden totalhøjde, vil positivområderne se anderledes ud. Jo højere vindmøllen er, jo større skal afstanden til boliger være da der ikke må være boliger indenfor 4 x vindmøllens totalhøjde.
For de primære positivområder gælder det, at der ikke umiddelbart er nogen planmæssige hindringer i forhold til at opstille vindmøller med den angivne højde. For de sekundære positivområder kan der være forhold, der skal belyses yderligere førend det er muligt at vurdere hvorvidt området er egnet til opstilling af vindmøller med den angivne højde. Generelt gælder det dog, at der ikke kan opstilles vindmøller uden en konkret vurdering af det enkelte område samt udarbejdelsen af planlægning herfor.
Områderne er udpeget med udgangspunkt i de øvrige hensyn i planlægningen, herunder afstand til beboelse, veje og andre anlæg samt hensyn til kommuneplanens øvrige udpegninger. Der er ikke taget hensyn til udnyttelse af vindressourcen ved udpegningen.
Der er i kommuneplanen fastlagt konkrete kommuneplanrammer for 4 områder til vindmøller. Det drejer sig om:
Rammeområde 6.T01. Der er vedtaget en lokalplan for området (Lokalplan nr. 6.11A) og udarbejdet en VVM-redegørelse for et konkret projekt. I området kan der opstilles i alt 12 møller med en totalhøjde på 127 meter. Ved kommuneplanens vedtagelse er der opstillet 10 store vindmøller i området. Der kan opstilles yderligere 2 vindmøller i området, når 6 eksisterende vindmøller i området er fjernet.
Rammeområde 12.T02. Der er vedtaget en lokalplan for området (Lokalplan nr. 12.02) og udarbejdet en VVM-redegørelse for et konkret projekt. I området kan der opstilles i alt 2 store vindmøller med en totalhøjde på 127 meter. Ved kommuneplanens vedtagelse er der opstillet 2 store vindmøller i området, og der kan således ikke opstilles yderligere.
Rammeområde 11.T01. Opførelse af store vindmøller i området forudsætter, at der forinden er udarbejdet en lokalplan. Det forventes, at det er en forudsætning, at 3 eksisterende vindmøller i området er fjernet, inden der kan opstilles nye, store vindmøller i området.
Rammeområde 4.T01. Der er vedtaget lokalplan for området der muliggør 6 vindmøller med en maksimal navhøjde på 35 meter. Vindmøllerne er opsat.
Påvirkningen fra store vindmøller
Vindressourcen udnyttes væsentligt bedre med store vindmøller, idet der med disse vindmøller kan produceres mere strøm med færre vindmøller. De store vindmøller stiller dog skærpede krav afstand til nabobebyggelse, og der er derfor også færre opstillingsmuligheder, som til gengæld skal udnyttes optimalt. Holbæk Kommune har fokus på at udnytte de begrænsede opstillingsmuligheder som følge af krav om afstand til nabobeboelse, men har samtidig fokus på landskabet skal være egnet til at rumme de store vertikale anlæg. F.eks. vil store åbne landskaber med fladt terræn, der har en stor skala, og som måske i forvejen er præget af infrastruktur og andre tekniske anlæg, ofte være mere robuste overfor store vindmøller. Hvorimod landskaber med mere kuperet terræn der giver mindre og mere varierede landskabsrum og derfor har en lille skala, ofte vil være mere sårbare overfor store vindmøller. En vurdering af om stedet vil kunne rumme store vindmøller, vil altid bero på en konkret vurdering af et givent projekt og nærmere undersøgelser af den visuelle påvirkning af landskabet.
Udskiftning af eksisterende, mindre vindmøller
Udskiftning af vindmøllerne kan/vil forudsætte, at der forinden er udarbejdet en nærmere planlægning.
Udseende
Hensynet til landskabet skal prioriteres højt ved opstillingen af vindmøller. De enkelte vindmøllegrupper skal kunne opfattes som en harmonisk helhed. Derfor skal der stilles krav til ensartethed og opstillingsmønster. I ”Rapport fra regeringens planlægningsudvalg for vindmøller på land” fra foråret 2007 anbefales det for grupper med 3 til 4 vindmøller, at de opstilles i lige rækker med en afstand mellem møllerne på 3-5 gange rotordiameter. Der må som udgangspunkt ikke være en afstand over 5 gange rotordiameteren, da opfattelsen af en sammenhængende vindmøllegruppe dermed forsvinder. Der kan dog være helt særlige situationer, hvor det kan være vanskeligt at overholde afstandskravene. Her skal det i planlægningen dokumenteres, at en anden indbyrdes afstand er nødvendig og hensigtsmæssig. Kun møller med 3-bladet rotor kan opstilles, da det giver det mest harmoniske udtryk.
Desuden har det stor betydning, at vindmøllerne ved deres farve og materialevalg i øvrigt fremtræder så neutrale som muligt i landskabet. Erfaringen viser, at lysegrå nuancer oftest passer til vejrlig og landskab.
Skilte, reklamer, logo og belysning bortset fra lysafmærkning må ikke anbringes på vindmøllerne.
Afstandskrav
Støj
Alle vindmøller skal anmeldes i henhold til den til enhver tid gældende bekendtgørelse om støj fra vindmøller og skal overholde de gældende støjgrænser. Miljøministeriets bekendtgørelse om støj fra vindmøller fastlægger regler om støjniveau i forhold til nærmeste nabobeboelse. Overholdelse af disse krav skal dokumenteres i ansøgningsfasen.
Skyggekast
Vindmøller må ikke påføre nærtliggende beboelse mere end 10 timers reel skyggetid om året. Store vindmøller skal udføres med teknik og software, der gør det muligt at begrænse den reelle skyggetid, hvis det viser sig nødvendigt. Skyggekast opstår, når vindmøllens vinger står mellem solen og beboelse. Generne fra skyggekast skal ligesom støjgener vurderes i forhold til både beboelse og udendørs opholdsarealer såsom haver og terrasser mv. i umiddelbar tilknytning til beboelsen. I overensstemmelse med Miljøministeriets anbefaling er der i retningslinjerne fastsat en grænse på 10 timers skyggekast pr. år ved nabobeboelser beregnet som reel skyggetid. Vindmøller skal udføres med teknik og software, der gør det muligt at begrænse den reelle skyggetid, hvis det viser sig nødvendigt for at overholde 10 timers grænsen. Afstandskravet til nabobeboelse på 4 gange totalhøjden skal forebygge, at nabobeboelser påvirkes væsentligt af visuelle gener som skyggekast og glimt (refleksion af sollys i vingerne) mv.
Afstand til naturgasledninger og højspændingsledninger
Baggrunden for bestemmelsen om afstand til naturgasledninger er risikoen for lynnedslag og gensidige påvirkninger. Retningslinjerne om afstande til højspændingsledninger har samme årsag. Ved overordnede naturgasledninger af stål forstås vedtransmissionsledninger (80 bar) og regionale fordelingsledninger (16 bar).
Afstand til veje og jernbaner
Af hensyn til trafiksikkerheden på veje, herunder overordnede og vigtige vejforbindelser, samt jernbaner skal der ved placering af vindmøller tages hensyn til, at der ikke må kunne ske eksempelvis nedblæsning eller udslyngning af isdannelser, vingespidser og lignende eller optræde uheldige optiske virkninger for trafikanterne. Disse forhold skal vurderes nærmere, hvis retningslinjen om afstande til veje og jernbaner ikke er overholdt. Af landskabsæstetiske og trafiksikkerhedsmæssige grunde bør vindmøller ikke placeres i vejes sigtelinje, da det kan fjerne trafikanternes opmærksomhed fra vejen. Som udgangspunkt er det muligt at opstille vindmøller 1 gange en vindmølles totalhøjde fra henholdsvis veje og jernbaner. Det er dog vurderet, at der i en zone mellem 1 og 1,7 gange en vindmølles totalhøjde kan optræde sikkerhedsmæssige spørgsmål i forbindelse med opstilling af vindmøller. Og det er baggrunden for, at der i vissse tilfælde kan være nødvendigt at fastsætte et afstandskrav imellem en vindmølle og en vej/jernbane på op til 1,7 gange vindmøllens totalhøjde.
Afstand til forsvarets anlæg
Ved placering af møller inden for en radius af 5 km fra forsvarets skyde- og øvelsesterræner skal Forsvarsministeriet høres.
Afstand til andre tekniske anlæg
Opstilling af vindmøller må ikke forstyrre radiokædeforbindelser. Vindmøller må ikke være til gene for luftfarten herunder luftfartens navigationsanlæg.
Lysafmærkning mv.
Anlæg skal afmærkes, hvis Statens Luftfartsvæsen finder det påkrævet.
Vejadgang og jordbrugsinteresser
Opstilling af vindmøller skal ske under hensyntagen til den eksisterende jordbrugsmæssige anvendelse af et område. Inden for et vindmølleområde eller lokalplanområde til vindmøller kan den jordbrugsmæssige anvendelse fortsætte som hidtil, og i planlægningen for vindmøller skal hensynet til landbrugsdriften indgå. Det kan f.eks. ske ved at anlægge servicevejene til møllerne, så de generer markdriften mindst muligt.
Bemærkninger til retningslinjerne for husstandsmøller og småmøller (mini- og micromøller)
En husstandsvindmølle defineres som enkeltstående vindmølle med et rotorareal på maksimalt 200 m2 (svarende til en radius på ca. 8 m), en totalhøjde på maksimalt 25 m og med en højeste effekt på 25 kW. Husstandsvindmøller med et rotorareal på 1- 5 m2 kaldes ”minimøller” og møller med et rotorareal på op til 1 m² kaldes ”mikromøller”.
Det kræver normalt en landzonetilladelse efter planloven at opføre en husstandsvindmølle eller småmølle i landzonen. Grundlaget for landzonesagsbehandlingen vil være retningslinjerne om husstandsvindmøller og småmøller, de øvrige retningslinjer for det åbne land og de konkrete støjhensyn. Det betyder, at der efter en konkret vurdering, hvori der indgår de ovennævnte forhold, kan gives tilladelse til husstandsmøller og småmøller, der ikke belaster landskabet.
En afgørelse må bero på en samlet vurdering af, om vindmøllen sammen med ejendommens bebyggelse opfattes som en samlet enhed bl.a. i forhold til terrænforhold og landskaber i øvrigt. Ønskes møllerne opstillet andre steder, kræver det en nærmere planlægning. Ved konkret vurdering fra sag til sag skal der altså tages plan- og landskabshensyn og nabohensyn.
I Holbæk Kommune kan husstandsvindmøller og småmøller desuden kun opstilles mindst 250 m. fra nabobeboelser. Afstandskravet skyldes et ønske om at sikre et særligt hensyn til omgivelserne. I en landzonelokalplan kan der være fastsat bestemmelser, som har betydning for muligheden for at opsætte husstandsvindmøller og småmøller.